Op vakantie; HOE?!

Hoi lieve mama’s,

We gaan op vakantie! En daar hebben we natuurlijk hartstikke veel zin in. De dagen voor we weg kunnen zijn alleen vreselijk. Vind ik. We moeten ons huis lekker achter laten, zorgen dat de planten niet verwelken, de vis het overleefd en er geen ongedierte take-over zal gaan plaatsvinden. Na 2 weken ‘overleven’ in een camper wil ik thuiskomen in een oase van rust, reinheid en frisheid. Je snap het wel. De wens van iedere moeder.

Nou, dat is nu niet in ons huis te vinden, die Rust, Reinheid en Frisheid. Dat moet ik gaan creëren. Tergelijkertijd willen we dat het ons aan niets ontbreekt op de camping! Natuurlijk ook slapen in een fris, schoon bed. We hebben een oude camper uit 1983. De inhoud is ooit gestript door de eerdere eigenaars en er is een 2 persoonsbed, een keuken, een klein badkamertje (wat al een groot woord is, we gebruiken het als opslaghok) een kast en een koof waarin geslapen kan worden maar ook dat gebruiken we als opslag.

We hebben 2 tenten voor de meiden die omgetoverd zullen moeten worden in fijne knusse slaapkamers en we hebben uiteraard nog heel veel meer. Alles is in huis inmiddels! Ik heb het laten leveren door Albert Heijn deze ochtend en afgelopen week hebben HEMA en Amazon ons huis meerdere malen moeten bezoeken. Zo brachten HEMA en Amazon de cadeaus voor de oudste (die is ook nog even jarig op de dag van vertrek), het 2 weken vissenvoer plan voor de vis, de waterdruppelaars voor de planten, de floaties voor zee, de grote strand en zwembadhanddoeken, de “ohja-mam-ik-moet-nog-een” kledingstukken en de Appie heeft ons voorzien van medicatie, pleisters, drankjes, schoonmaakspullen, badspullen en nog meer. Je weet het wel. Van de lampjes op zonne-energie tot de anti-knoeibekers voor onderweg, aan alles is gedacht. Met als toetje, gepersonaliseerd gebak voor de jarige jet.

Dan komen er meteen 2 dingen om de hoek kijken die hier heel belangrijk in zijn. Het eerste is: WAT EEN GELD is er al doorheen gevlogen. Mijn god. Zoveel! Het enige wat we nog moeten doen is ademen en eten kopen op de camping want vermaakt worden en shinen zullen ze. Eten op de camping kost ook net wat meer dan de boodschappen die je thuis doet dus ik ben benieuwd hoe we dit gaan volhouden haha. Maar, als het goed is heb ik het aardig goed uitgerekend. Maak dus een goed budget zodat dit soort surprise uitgaven en zorg voor wat back-up voer… zo heb ik blikken boterhamworst, smeerworstjes, blikken soep, noodles en dat soort dingen klaarstaan in de bekende blauwe kratten.

En het tweede is: de PLANNING. Ik ga je hier even snel in meenemen want ik moet dus nu een planning maken voor vandaag, morgen en de dag van vertrek. De camper moet leeg, schoon en weer goed ingericht. Het huis moet opgeruimd en schoon achterblijven. De laatste boodschappen moeten morgen nog snel worden gedaan (taart ophalen, dat specifieke hondenvoer van LIDL en ik ben vast wel wat vergeten) en ik moet vooral ook nog even tijd hebben om gewoon mezelf te kunnen zijn.

Allereerst begin ik dus met de camper schoon te maken, alles eruit en dan alles erin wat al klaar staat. Dat doe ik zodat ik een plek heb waar alles heen kan wat uit huis moet. Als ik het andersom ga doen, dus eerst het huis opruimen en alles klaarzetten in de gang, word ik overprikkeld om het even zo te zeggen. Dan staat die hele stomme lange gang vol met spullen en dat ga ik niet fijn vinden.

STAP 1: camper leeghalen, schoonmaken, spullen terug op een vaste plek wat terug moet, spullen naar berging die niet mee genomen hoeven te worden.

STAP 2: maak een lijst (hier de mijne) waarop alles staat wat je mee moet nemen. Op de lijst staat kleding, slaapspullen, zwemspullen, knuffels, speelgoed, spelletjes maar ook eten, drinken en wat lekkers. Denk ook aan paracetamol, pleisters, EHBO Doosje, neusspray, keelpastilles dat soort dingen. Uiteraard zit er een winkel om de hoek, maar toch lekker het in huis te hebben. Ik bestel al die dingen die gehaald moeten worden. Daardoor staat het nu in kratten klaar in de gang.

STAP 3: alles wat nu al klaar staat in huis, bijvoorbeeld de dingen die geleverd zijn, vink je af op de lijst en dat breng je alvast naar de camper (of caravan, auto)

STAP 4: huis is aan de beurt! We gaan natuurlijk verzamelen wat er allemaal op het lijstje staat. Dat zet ik netjes in kratten in de gang. Wat ik allemaal al kan pakken en klaarzetten pak ik, wat nog niet kan laat ik lekker liggen natuurlijk. Ik vink af wat er al naar de camper kan en dat breng ik weg naar de camper.

STAP 5: eenmaal in de camper berg ik alles natuurlijk ook weer op zodat het kan worden vervoerd op een goede manier en zodat ik alles ook weer terug kan vinden, wel zo handig

STAP 6: in huis pak ik mijn schoonmaaklijst. Ik zal het hier eens inzetten. Download mijn lijstje hier: SCHOONMAAKLIJST HUIS . Ik doe alles wat er op het lijstje staat, ook weer afvinken.

STAP 7: ik zorg dat de was ondertussen overuren draait want ik wil geen vieze was achterlaten natuurlijk. Bovendien kan het zomaar zijn dat er spullen inzitten die mee moeten. Dus ik zorg ervoor dat alles weg is. Op zaterdag ochtend, de dag van vertrek, vertrekken we na de lunch (gebak voor Soof) en die ochtend plan ik dus een laatste was en droog cyclus.

STAP 8: ik pak al het textiel, waaronder kleding op vrijdag, zodat ik kan klaarleggen wat we op zaterdag aantrekken. De rest, wat meegaat, leg ik in de kasten in de camper. Ik neem mijn strijkbout mee 😂 Niet dat ik uitgebreid ga lopen strijken op de camping maar er zijn veel katoenen en linnen jurkjes, broekjes en shirtjes die ik gewoonweg niet netjes houdt. Op vakantie draai ik ook altijd wasjes, dus dan hoef ik me niet druk te maken om een kind wat in een kreukjurk loopt. Dat kunnen we lekker oplossen. Wist je dat je met een stijltang ook kan strijken trouwens? Scheelt een kilo in een vakantiekoffer als je met een vliegtuig vertrekt.

STAP 9: Kleding per kind en per persoon stop ik natuurlijk in de kasten van de camper. Pyama’s gaan ernaast en ondergoed + sokjes doe ik in zakken zodat het goed terug te vinden is. Ik hang niets op want ik heb geen hangkast, lekker handig. Dus alles gaat in de kasten boven het bed. Ook het extra beddengoed (onderlakens en overtrekken) en de handdoeken, washandjes en theedoeken. In het keukenkastje komen de nog ingepakte gele poetsdoekjes. Jassen gaan in een krat en die krat staat in een lange kast naast het bed. Daar zet ik ook de paraplu, waterdichte schoenen (of laarzen) in zodat we bij modder ook kunnen overleven. In die kast komen ook de boodschappentassen, strandtassen, zwemspullen etc.

STAP 10: Op de dag van vertrek verzamel ik in de ochtend dus niet alleen de laatste was, maar ook de laatste spullen. Denk aan opladers, laptops, telefoons, knuffels die mee moeten, spullen voor de hond zoals zijn bakjes, eten, bench, extra hondenriem.. dat soort dingen. Van de hond gaat trouwens alles in een afgesloten bak zodat het niet gaat stinken… De meiden krijgen dan de opdracht vuilnisemmers uit hun kamers leeg in de gang te zetten en er voor te zorgen dat alles schoon en opgeruimd is in hun kamer.

STAP 11: Als alles er in zit, we het gebak op hebben en we alles hebben gedaan, gaat mijn laatste schoonmaakrondje door het huis. De putjes gaan open en daar komt chloor in te staan, net als in de WC. De afwas helemaal weg, vaatwasser roostertje nog een keer zuiver, de ramen dicht, de rolluiken dicht, planten krijgen water via het waterdrup systeem. De vis heeft eten voor maar liefst 2 weken (wordt tussendoor eens naar gekeken hoor!) en de stekkers zijn eruit. Als iedereen buiten staat ga ik als laatste nog 1 rondje door mijn huisje, leg ik een briefje klaar voor mijn lieve papa die altijd een oogje in het zeil houdt en dan…

KUNNEN WE VERTREKKEN

Ik wens jullie allemaal een hele fijne vakantie. Tot over 2 weken ❤️

Liefs Claire

Laat een reactie achter