#43 Hoe dagritmekaarten jou als moeder kunnen helpen

Hoi allemaal! 

Heb je zo’n kind die nergens meer voor openstaat? Ahgg, zo frustrerend kan dat zijn. Weet je, we kunnen ze dwingen, we kunnen er straffen opleggen als iets niet gaat zoals wij dat willen, we kunnen vanalles… maar veel vaker werkt dat allemaal averechts. Ik spreek echt uit ervaring, want ik heb een hele sterke dochter met een wil waarmee je minister president van Nederland mee kan worden. Ze weet van te voren precies wat ze wil doen. Kom ik dat onderbreken met een idee of een plan, dan kan het huis wel eens te klein zijn. 

Daarom ben ik een ontzettende voorstander van een planning maken met je kinderen samen. Wanneer je dat doet weet iedereen waar hij of zij aan toe is, en dan is dat gewoon wat het is. Ik hou altijd ruimte voor eigen tijd, zodat ze daarin kan plannen wat ze ook maar wil. De rest is bepaald, en niet alleen door mij, door samen. Door mijn dochter en mij. 

Zo heb ik mijn eigen dagritmekaarten ontworpen die je binnenkort dus bij ons kan kopen! Want het is heel handig om deze kaarten in  te zetten om de plannig visueel te maken. Ik begon hiermee toen Lotje 3 jaar werd, en ze behoefte kreeg aan meer duidelijkheid in haar dag. Dat is de tijd waarin je merkt: oh, mijn kind is echt toe aan school. Aan meer uitdaging. 

Op school gebruiken ze dagritmekaarten in de kleuterklas, daarna volgen woorden en kleuren in de wat hogere klassen maar altijd zijn de dagen inzichtelijk. Alle kinderen weten waar ze aan toe zijn. Daarom werkt het ook. Daarom krijgt school ze wel 10 minuten aan het lezen. Het is simpel, het staat op het bord, het hangt aan de muur, het staat op het kaartje: 10 minuten lezen. Dan weet het kind: het moet. En iedereen doet het. Nouja, bijna iedereen dan. Er is er altijd eentje die loopt te staren door het raam en die de ene na de andere waarschuwing in zijn broek krijgt. Er zijn dus altijd kinderen die hier niet goed op gaan.

Na al die jaren is mijn kind ze ook wel beu. Maar ik niet. Ik blijf ze stug ophangen. Ze is al 8 he, dus ik begrijp heel goed dat ze denkt: daaaag met je kaartje “alleen spelen”. Maar toch wijs ik er nog altijd naar als ze begint te trekken aan zus om met haar mee te spelen omdat ze zich verveeld. Dat simpele “wijzen naar” helpt al!

Daarnaast maken we de planning samen. Dus ik hang ze niet zomaar op. Ik vraag ‘s morgens altijd naar haar ideeën van de dag. Wat wil je na school doen? Wil je afspreken of niet? Wil je met mij mee boodschappen doen? Heb je zin om na school met mij een spel te spelen? Zo kan je een planning maken met de kaartjes. Die hang ik in beeld op. Mijn oudste dochter ziet ze dus ook. 

“Oh! Ga je vanmiddag boodschappen doen? Wil je dan cola meenemen?” 😂

Op vrije dagen helpt het mij enorm. Vakantiedagen bedoel ik dan. Want je weet zelf, dat zijn dagen die al snel uitlopen op: we doen maar wat. Lekker! Maar, er zijn wel dingen die we niet moeten vergeten. Zo is het belangrijk om de routines aan te houden, zoals elke dag een stukje fruit eten, je tanden poetsen, de dieren verzorgen, misschien even een boekje lezen, zelf spelen, schermtijd, lunchen, samen spelen… Maak samen een globale planning zodat je een richtlijn zichtbaar hebt in huis. Na het middageten lekker buiten spelen, net zoals op school. Na schermtijd even samen een spelletje spelen, even je brein gebruiken… dat soort dingen.

Afijn, je komt er vanzelf achter hoe handig het is! Niet alleen voor je kind, maar dus ook als reminder voor jezelf. ❤️ Claire