#34 een goede basis creëren

Hoi allemaal,

Zoals ik gisteren al aangaf is het creëren van een goede basis het magische recept voor een georganiseerd huishouden. Is de basis goed? Dan hoef je het alleen nog maar bij te houden! En dat is handig, want daarmee creëer je meer tijd voor jezelf.

Als ik ga opruimen, ruim ik op per categorie maar wel per ruimte, m.u.v. textiel want dat is door het hele huis te vinden. Dan start ik bijvoorbeeld met de kasten, verhuis ik vervolgens naar de plek waar het beddengoed te vinden is, daarna sorteer ik handdoeken, theedoeken en zo ga ik dan het huisje rond. Als dat af is verzamel ik in de keuken al de glaswerk, dan maak ik de kasten schoon waar ze instaan en zet ik het glaswerk gesorteerd terug in de kast. Dat doe ik ook zo met de kopjes/ mokken, alle plastic opbergbakken, de drinkbekers, de borden en schaaltjes en ga zo maar door. Tot ik alles wat in de keuken staat heb gehad. Dus per categorie, maar wel in 1 ruimte. Door naar de badkamer, ik sorteer haarcosmetica op reiniging en styling. Daarna lichaamsverzorging op reiniging en verzorging. Gezichtsverzorging op reiniging en verzorging. Dan heb je nog mondverzorging, make-up, haartools, medicatie etc. Je snap het wel denk ik toch? 

Bij het opruimen kom je spullen tegen die je niet meer gebruikt, of spullen die gewoon leeg terug zijn gezet of kapot zijn. Je kan het beste daarom een krat pakken waarin je donaties kan doen, dus spullen die jij niet meer wil maar misschien een ander wel, en een zak waarin je alles wat weg kan doet. Ben je iemand die veel dingen tegenkomt waarover je twijfelt? Bijvoorbeeld bij het opruimen van speelgoed van je kinderen kan dat nog wel eens gebeuren. Zet er dan nog een kratje bij, dat is een twijfelkrat. Het mooie aan de twijfelkrat is, is dat je het ook even weg kan zetten in een berging op die manier. Als jij of je kind er niets uit mist de komende weken, is het vast iets wat weg kan. 

Zorg ervoor dat je een papiertje en een pen bij je hebt. Als je dan bijvoorbeeld ziet dat een bord gebroken is, dan kan je meteen opschrijven dat je een nieuw bordje moet halen. Maar ook als je tijdens het opruimen van de kledingkasten ziet dat die oudste nu nog maar 1 echt fijne broek heeft omdat de rest te klein blijkt te zijn, dan kan je meteen noteren dat je die mee de stad in moet trekken om nieuwe broeken aan te schaffen.

Geef tijdens het opruimen je spullen een vaste plek. Denk er dus goed over na. Dat is een van de redenen dat ik al jaren per categorie opruim. Dan heb je meteen alle kruiden bij elkaar en daar heb je dan een vaste opbergplek voor. Maar ook de broeken bij de broeken in de kasten, de haarstyling bij haarstyling en dan staat daar ook geen shampoo tussen. Je sleutels kunnen aan een haakje (desnoods even een spijker) bij de deur, zodat je hier niet meer iedere ochtend als een gek naar loopt te zoeken. Schoenen bij schoenen, bij ons staan alle schoenen bij de deur. We hebben geen 10 paar per persoon meer, en de schoenen die we niet dragen omdat het bijvoorbeeld sandalen voor de zomer zijn, die gaan samen met de zomerkleding in aparte tassen onder mijn bed of in de berging. Die komen volgende zomer wel weer tevoorschijn.

We gaan ook een seizoen in waarin het straks koud gaat worden. Heb je alles al in huis? Regenlaarzen, regenjassen, paraplu’s, mutsen, handschoenen, sjaals, warme winterjassen… alles kan alweer aan de kapstok of erbij gezet worden (wij hebben de sjaals en handschoenen in een grote mand bij de kapstok) want niets is zo vervelender dan in de vroege uren spontaan op zoek te moeten gaan naar die spullen omdat het ineens keihard regent en het toch een paar graden kouder is op de fiets dan verwacht.

Ik ben een voorstander van “alleen even opruimen” maar tegelijkertijd is het ook de bedoeling dat de kinderen meehelpen in hun eigen kamers. Het enige nadeel hiervan is dat er een hele grote twijfel krat kan ontstaan. Voordeel van die krat is dat het dus de berging in verdwijnt.Nadeel is dat er dan ook weer wat ruimte in de berging wordt ingenomen. Wat je kan doen is een herinneringsdoos maken. Daarin kunnen dan de spullen die ze niet kwijt willen omdat er te veel herinnering aan zit, of omdat het iets wat op school is gemaakt, maar nu ook weer niet moet worden opgehangen aan de muur. Bij ons zijn dit grote verhuisdozen maar met de jaren zijn ze wat ingestort, dus een grote opbergbak met deksel is beter aan te raden. Die staan bij ons in het schuurtje waar de fietsen staan. 

Heb je alles in huis opgeruimd? Dan moet er wat met de spullen gebeuren die je niet meer wil bewaren. Soms zitten daar zelfs grote meubelstukken tussen als oude stoelen, kastjes die niet meer gebruikt worden, bureaulampen die op magische wijze ineens teveel worden. Zijn het nog items die kunnen worden gebruikt? Dan kan het naar een kringloop worden gebracht. Misschien heb je geen auto. Dan kan je de kringloop altijd even bellen of mailen met een foto, dan komen ze het misschien wel ophalen! Anders is het tijd om de hulp in te schakelen van familie, vrienden of iemand die zichzelf hiervoor aanbiedt op bijvoorbeeld marktplaats.

Hetzelfde geldt voor spullen die naar de stort mogen worden gebracht. Alles met een stekker kan je trouwens aanbieden op een elektrisch station, daar staat vaak een kraampje voor bij de wekelijkse markt. 

Heb je heel veel? Meubels, huishoudelijke apparaten en vloerbedekking of tapijten kunnen worden opgehaald door de gemeente, bij ons kost dat 25 euro per 2m3 en dan moet je thuis zijn zodat ze het voor je mee kunnen nemen. 

Denk dus ook na over het afvoeren van alles wat je niet meer in huis wil hebben. Het kan je geld kosten om het te laten ophalen door iemand als je zelf geen vervoer hebt. Voor dat geld kan je ook een busje huren bijvoorbeeld. Kan je die kosten nu niet betalen of kan het nu niet geregeld worden? Dan heb je wel een ruimte nodig waar je al die spullen even in kan opslaan, maar regel dan wel dat het uiteindelijk kan worden opgelost. 

Als je die laatste stap ook nog eens hebt volbracht heb je je hele huis opgeruimd! Dan begin je echt weer met een lekkere schone lei!

PODCAST AFLEVERING VAN VANDAAG:

Tot morgen

Claire