#33 10 tips om je huishouden beter te organiseren

Hoi allemaal!

Voor moeders is het vaak echt lastig om al die ballen maar de lucht in te kunnen houden. Je moet zoveel regelen voor je gezin, je werk, je sociale leven en het huishouden dat je soms nogal overvraagd voelt. Dat komt natuurlijk ook omdat we de lat voor onszelf best hoog leggen want we willen dat iedereen blij is om ons heen, dat niemand wat te kort komt en dat iedereen in een schoon, fris huis tot rust kan komen, inclusief jijzelf.

Nou is de grote grap overigens dat iedereen in dat frisse schone huis tot rust komt terwijl jij vaak nog bezig bent 🤣

Je kan dus eigenlijk zeggen dat je hartstikke goed bezig bent en gewoon wat meer aan jezelf moet denken, maar dat.. is weer een ander verhaal.

Ik heb vandaag 10 tips voor je om je huishouden beter te organiseren. Ik adviseer om ze meteen door te voeren zodat ook jij kan genieten vanavond.

Tip 1

Laat je kinderen en partner toe als helpende handjes. Ik geef bewust aan dat je het toe moet laten, omdat je vaak wel weet dat ze kunnen helpen maar je het vast allemaal even zelf wil doen omdat het vaak sneller gaat, of omdat het dan lekker gaat op jouw manier, zoals jij het wil. Maar hoe lekker is het als de was is weggewerkt en jou dat heel wat tijd scheelt waardoor je even aan jezelf kan denken? Of dat je de kinderen de woonkamer laat stofzuigen en dweilen terwijl je de bedden verschoont? Dat gaat vast een stuk sneller 😉

Tip 2

Maak dus een schema voor je huis zoals ik gisteren al aangaf. Je hebt schoonmaken en opruimen. Voorbeeldje:

Maandag: Woonkamer, keuken, badkamer, wc 5 minuten fix + textiel & was wegwerken

Dinsdag: Woonkamer, keuken, badkamer, wc 5 minuten fix + speelgoed & afnemen speelgoed

Woensdag: Woonkamer, keuken, badkamer, wc 5 minuten fix + voedselcheck + schoonmaken koelkast en kastdeuren keuken

Donderdag: Woonkamer, keuken, badkamer, wc 5 minuten fix + badkamerspullen + schoonmaken putjes, wanden & plankjes

Vrijdag: Woonkamer, keuken, badkamer, wc 5 minuten fix + papier + uitnemen lades en kasten in woonkamer

Zaterdag: Woonkamer, keuken, badkamer, wc 5 minuten fix + keuken + alles met een stekker reinigen

Zondag: Woonkamer, keuken, badkamer, wc 5 minuten fix + grote voorwerpen + ramen en deuren afnemen

Ik denk dat je hiermee al een lekker schema hebt, en zo zijn er 100 manieren om een schema voor jezelf te maken. Ik ga vanaf nu aan de slag met het schema wat ik hier heb genoteerd 😊

Tip 3

Op maandag staat bij mij dat ik de was wegwerk, maar eigenlijk is het veel handiger om elke dag even de wasmachine een wasje te laten draaien. Bij mij nu ineens noodzaak omdat mijn DROGER HET NIET MEER DOET. Omg, dat is even wennen. Aan de andere kant ruikt mijn huis nu wel heerlijk omdat er elke dag een vers gewassen was aan het droogrek hangt. Maar, het geeft een hoop onrust. Textiel is echt troep maker nummer 1, zelfs als het aan de waslijn hangt, brengt het zo aan het einde van de dag onrust want je wil dat alles klaar is. Tenminste ik heb daar onrust van…

Tip 4

Houd alle oppervlaktes in huis leeg. Dan heb ik het over tafels, boven op kasten, vensterbanken, aanrecht, bureau’s in huis.. dat scheelt echt zoveel onrust. Ik ben hier niet zo heel goed in moet ik zeggen. Als ik aan het werk ben dan staat er van alles om mijn laptop heen op tafel en gedurende de dag bouwt de afwas zich op op het aanrecht en niet in de gootsteen of in de vaatwasser. Ik zet de vaatwasser dus vaak open zodat iedereen z’n kopje en bordje daarin zet. Daarnaast heb ik natuurlijk de regel voor de meiden dat als ze klaar zijn met aan iets werken, dat ze dit meteen opruimen. Dat geldt dus ook voor mij, als ik klaar ben met werken ruim ik mijn laptop en spullen op van tafel. Niet vergeten… niet vergeten…. niet vergeten…

Tip 5

Opruimen voor je het huis verlaat is een regel die ik van (daar is ze weer) mijn moeder heb overgenomen. Ik ga niet weg als mijn kopje nog op tafel staat en de afwas niet in de vaatwasser staat. Ik ruim alles op voor ik de deur uitga. Dat doe ik omdat je nooit weet wat er kan gebeuren als je weg bent, maar ook omdat ik graag thuis kom in een opgeruimd huis.

Tip 6

Maak iedere ochtend je bed op en leer dat ook aan je kinderen. Niet alleen omdat het fijn is dat je bed is opgemaakt voor als er kinderen mee naar huis komen om lekker samen te spelen, maar ook omdat je dan meteen je eerste taak van de dag al lekker hebt volbracht. Het is een bekend verhaal dat als je elke dag begint met het opmaken van je bed, je een opgeruimde dag hebt. Als je die taak volbrengt, volgen er vaak nog veel meer taken die je kan volbrengen. En als je dan ‘s avonds moe en voldaan je bed in wil springen, is het ook nog eens een bed wat lekker is opgemaakt. Daar kan je veel beter in slapen dan in een bed dat nog rommelig ligt van de nacht daarvoor.

Tip 7

Dan is er ook nog een manier om al die kleine rommeltjes in huis te ELIMINEREN. Ik word zo gek van die kleine dingetjes overal. Elastiekjes, opladers, tekeningen, stuiterballen en zelfs schroefjes. Het kost soms net even te veel tijd om het op de plekken te leggen waar het hoort toch? Ik heb daarvoor een tas bij de keukentafel hangen. Zo’n gezellige rieten tas die ik niet storend vind om daar te laten hangen. Hierin deponeer ik dus tijdens mijn 5 minuten rondje elke dag al die spulletjes. Een nadeel is dat de tas dus ook moet worden opgeruimd (elke zondag bijvoorbeeld) maar een voordeel is dat niemand meer wat kwijt is in huis!

Tip 8

De meest bekende opruimmethode is denk ik wel die van Marie Kondo. Weet je ook waarom? Omdat ze alles opdeelt in categorieën. Dat is wat ik nu ook altijd doe en waarmee ik mijn opruim carrière een stuk makkelijker heb kunnen maken. Ga je opruimen? Richt je dan op een categorie zoals in mijn schema van gisteren. Dat kan je ook doen met schoonmaken natuurlijk!

Tip 9

Alles begint bij een goede basis. Word je overmand door de rommel in huis? Ga dan eerst aan de slag met een grote opruimweek. Ik ga je hier morgen meer over vertellen. Een schone lei, zodat je alleen nog maar alles hoeft bij te houden. Heel fijn, want als je hebt opgeruimd volgens mijn methode dan heb je de lego bij de lego, het glaswerk bij glaswerk en plastic opberg spullen bij plastic opberg spullen. Het is super veel werk, maar wel zeker de moeite waard.

Tip 10

Leg de lat niet te hoog en accepteer ook dat in jouw huis wordt geleefd. Wat kan helpen is dat je voor jezelf eens opschrijft: “Wat vind ik belangrijk in mijn huishouden?” Hygiëne in keuken, badkamer en wc, rust in woonkamer en slaapkamers, een opgeruimde entree, Schone kleding in de kast…. Als dat de 4 belangrijkste PIJLERS zijn, dan richt je je voornamelijk daarop op dagen dat je even totaal geen energie hebt om je klusjes te doen die je voor ogen had. Iedereen heeft weleens zo’n ontzettende baaldag dat je de boel het liefst de boel laat. Logisch. Vaak brengt dat alleen nog meer onrust voor jouzelf, want als je niets doet dan erger je je groen en geel aan de ophopende rommel om je heen, zeker als alleenstaande moeder. Daarom is het handig dit voor jezelf te bepalen. Als je een baaldag hebt doe je alleen wat je echt belangrijk vind. Dan zorg je voor hygiëne in de badkamer, keuken en op de wc. Dan ruim je de ergste rommel op in de woonkamer en slaapkamers, en zorg je voor rust door de oppervlaktes op te ruimen. Als laatste check je dan of er nog genoeg schone kleding op voorraad is voor de kinderen en jouzelf wat morgen kan worden aangetrokken en klaar. Een soort nood plannetje dus 👌😉

Tip 11

De laatste tip is dat je zorgt voor genoeg materiaal om schoon te maken in huis, maar ook dat je dat overzichtelijk houdt. Ik heb bijvoorbeeld 3 dweilen in huis, zo onnodig. Daarnaast heb ik een stofzuiger die ik helemaal uit elkaar kan halen en zuiver kan maken maar dat doe ik veel te weinig.De filters moeten worden vervangen trouwens. Dat kan ik ook weer eens doen. Ik gebruik graag dikke schoonmaakdoeken, die ze bij Action verkopen, en bij de Wibra verkopen ze een soort magisch schoonmaakmiddel dat ik al veel te lang niet meer in huis heb gehaald. Ik houd van de lucht van citronella en chloor bij het schoonmaken, maar geniet nog meer van Ajax in mijn sopje voor de slaapkamers en woonkamer. Heb je alles op voorraad? Zijn de spullen die je gebruikt om schoon te maken zuiver? Hebben ze een goede vaste plek in huis?

Zo, hiermee kan je alweer lekker aan de slag denk ik, nietwaar?

Heel veel succes!

Tot morgen,Claire