Gebruik je het nog? #11

Dag 11 na de zomervakantie in het Zuiden van het land.

Laat ik eerst even starten met het geweldige nieuws dat ik een nieuwe laptop heb gekregen van mijn lieve man die mij altijd onvoorwaardelijk steunt in alles wat ik wil bereiken. Mijn eigen Mamalistische laptop, heerlijk gewoon! Eentje die niet aan de lader hoeft te blijven, eentje die alle functies heeft wat ik nodig heb, waarop ik oneindig veel kan opslaan en eentje waarvan het toetsenbord voelt alsof er fluweel overheen zit. Wow. Dus ik zit hier te typen aan de keukentafel en geniet van alle nieuwe functies die deze laptop heeft. Wat een verademing… Tot voor kort deed ik alles op mijn mobiel of op mijn laptop van werk die behoorlijk verouderd is – en daar dus ook eigenlijk niet voor is bedoeld- . Ik ben er zo blij mee!

Deze week staat in het teken van opruimen, want het is er behoorlijk tijd voor moet ik zeggen. Mijn huis is niet overvol meer met al die opruimsessies van de afgelopen seizoenen waarin ik je al heb meegenomen in mijn podcast Mamalistisch, maar ik kom nu wel dingen tegen waarvan ik denk: hebben we dat echt nodig?

Daarom ga ik je deze week meenemen in mijn opruimsessies!

Vandaag ga ik starten met het opruimen van de badkamer. Eerlijk, normaal begin ik met de keuken, maar de badkamer schreeuwt om een opruimsessie. Ik zie met 1 blik al 2 lege flesjes staan en overal staan spullen die er helemaal niet moeten staan. Mijn dochter van 8 neemt voortaan alles wat onder de douche kan mee onder de douche. Denk LOL en Barbie. Mijn oudste dochter heeft haar interesses meer gericht op haarmaskertjes, scrubs en smeerseltjes. Ikzelf heb eigenlijk maar aantal dingen nodig, shampoo, douchegel en een bodycrème voor na het douchen. Daarna spullen om mijn haar te föhnen en mijn make-up. Het gekke is eigenlijk dat voor de meiden alles binnen handbereik ligt en ik zelf steeds vaker goed moet zoeken om alles compleet te krijgen. Dat kost tijd, heel onhandig want ik wil juist tijd op alle handelingen in huis besparen. Waarom? Om te kunnen doen wat ik wil als mens, als vrouw, als moeder en dus zoals ieder ander persoon hier in huis.

Oke, waar begin je met opruimen. Nou, voorheen begon ik gewoon, maar tegenwoordig pak ik het anders aan. Ik maak echt een serieus plan. Dat doe ik omdat ik anders aan het einde van de week precies hetzelfde heb. Het kost niet eens zoveel meer tijd, want ik verdwaal altijd in het schoonmaken. “Hé een potje crème die ik kwijt was! Oh, wat fijn, hier ligt die kam. Ach, we hebben nog 100 elastiekjes dat komt wel goed dus de komende week.” Zo starten de dingen in mijn hoofd. Ze eindigen met: “Oh shit, het is bijna tijd om die kleine op te halen. Ah nee, ik wilde nog koffie drinken en mijn moeder bellen. Nou, dan bel ik die morgen wel. Nu snel nog even dit… Hee, dat is een handig spiegeltje!”

Om dit soort serieuze tijd-slurpers te voorkomen, heb ik dus dat plan. Plus, ik maak een afspraak met mezelf. Als ik ga opruimen houd ik me bij de acties die ik uitvoer. Ik focus me dus op het opruimen, en niet op mijn enthousiasme die komt kijken bij verloren spullen die ik dan ineens terugvind.

Daarbij komt kijken dat ik maar een bepaalde tijd heb waaraan ik me wil houden. Ik wil dit onder schooltijd klaar hebben, maar niet alleen dit natuurlijk. Ik wil ook stofzuigen, de vaatwasser leegruimen en opnieuw vullen (blijft het oneindige cirkeltje in huis), ik wil de slaapkamers netjes – in ieder geval toonbaar- en de oppervlaktes in de woonkamer leeg. Dat allemaal zodat ik straks met de meiden in een fijne rustige omgeving thuiskom, inclusief een mega opgeruimde schone badkamer waarin je jezelf eens heerlijk kan terugtrekken op dagen dat je vooral tot rust wil komen. En dat is iedere dag. Iedere ochtend en iedere avond spendeer je tijd in je badkamer. Om je tanden te poetsen, om je haren te stylen, je make-up aan te brengen, en natuurlijk, om jezelf te douchen, in te smeren en dus te verzorgen. Dat kan niet in de rommel, dat werkt niet lekker. Daarom vind ik de badkamer nummer 2 belangrijkste plek in je huis. Op nummer 1 staat de keuken, want ik weet niet hoe het mogelijk is, maar ons gezin lijkt hierin te leven. Nu staat de tafel niet meer in de keuken, maar nog is het altijd druk daar. Speuren in de koelkast, kijken in de kastjes, de lekkerste thee maken, de heerlijkste gerechten, de fijnste ontbijtjes.. ook dat kan niet in een rommel maar dat pak ik dan wel morgen aan.

Zo maak ik het voor mezelf misschien wel druk, maar het gaat me rust opleveren. Niet alleen omdat ik deze keer echt grondig opruim, dus ook echt alles wegdoe wat we niet gebruiken zowel grote als kleine spullen. Dat levert op dat ik niet elke week de lege tubes van de grond moet schrapen die vastgeplakt zitten met zeep (is dit een experiment van de jongste?) en dat ik alles kan vinden omdat het een vaste nieuwe plek krijgt. Maar ook dat ik zelf echt mijn rust kan gaan vinden in de badkamer. Geen eindeloze ergermomentjes meer terwijl ik mijn benen sta te scheren. Heerlijk vooruitzicht.

Wat ik als eerste doe is mijn dag daarom in kaart brengen. Ik wil hier vandaag mee klaar zijn, en ik wil graag ook de andere dingen kunnen doen zodat mijn schema verder niet in de knoop komt.

Ik wil vandaag:

  • met mijn jongste dochter naar school fietsen en haar weer ophalen
  • sporten
  • stofzuigen
  • de vaatwasser leeg en opnieuw inruimen
  • de slaapkamers netjes (op zijn minst toonbaar)
  • de wc schoon
  • kleding op de juiste plek op de juiste manier (textiel is rommelmaker nummer 1 in huis)
  • koffie drinken
  • tijd hebben om te lunchen
  • ik bel altijd rond 12 uur even met mijn lieve man
  • de badkamer volledig schoon, opgeruimd en gerestyled hebben

Dat restylen wat ik in de laatste punt benoem, is een ding wat ik heb. Dat doe ik al mijn hele leven. Het is een soort verslaving. Als ik opruim, en niet zomaar opruim maar grondig reorganiseer, dan doen de meubels mee. Ik zet dan een kastje naar links wat eerst rechts stond, een bank draait een kwart, de tafel gaat in een andere hoek. Het ontstaat omdat ik het meubelstuk dan van zijn plek afhaal om daaronder schoon te maken, maar het eindigt dus bijna altijd met het meubelstuk een andere plek geven. De ene keer is dat slim een idee, de andere keer is dat niet zo’n slim idee maar… het is altijd goed bedoeld haha.

Mijn dagschema volgt na het benoemen van de punten.

Ik sta op schooldagen om 5.30 op zodat ik aan mezelf kan werken voor het ontbijt. Het ontbijt wat ik neerzet is altijd rond half 7, en ik merk deze eerste weken al dat 7 uur ook prima te doen is voor de meiden qua tijd. Ik verleg dus de regel in huis, het ontbijt is voortaan tussen half 7 en 7 uur.

Ik ben vorige week gestart met het sporten in de ochtend en dat is me mega goed bevallen. Ik sta op, drink een koffie, vul mijn waterfles en ga sporten. De kinderen zijn dan al wel wakker maar nog zo slaperig dat ze lekker in bed blijven soezen. Mijn sportschool zit om de hoek dus vertrek ik terwijl het buiten nog donker is, rond kwart voor 6, naar de sportschool. Daar ben ik lekker druk tot half 7 ongeveer, en dan fiets ik naar huis. Ik trommel de meiden nu echt hun bedden uit en zet ontbijt klaar. Op de ontbijttafel zet ik ook alles wat ze nodig hebben voor de school lunchboxen, en het fruit. Vervolgens zorg ik ervoor dat ze de air-ups vullen met water, de tassen klaarzetten, aangekleed zijn en hun haren gedaan zijn. Als ze allebei fris en fruitig zijn is er nog tijd genoeg over om de hond rustig uit te laten en mezelf te douchen, netjes aan te kleden en te gaan starten aan een fijne werk-ochtend.

Ik fiets de jongste naar school en ga dan als een speer weer naar huis om op mijn gemak weer een kop koffie te drinken. Ondertussen leeg ik de vaatwasser en zet er de nieuwe vaat in. Dan spreek ik een podcast aflevering in voor Mamalistisch. De meeste ochtenden is Sophie nog even thuis, omdat ze dan het tweede of zelfs derde uur pas hoeft te beginnen op school. We hebben dan de leukste gesprekjes, even wat momentjes met elkaar. Deze week werk ik van 9 tot 13 op maandag, dus dat betekent dat ik om 9 uur inlog en lekker aan het werk ga.

Maar, vandaag wil ik ook mijn badkamer opruimen. Ik wil dus heel graag dat uur, van 13 tot 14, goed besteden. Dus ik schrijf alvast op wat ik wil doen in de badkamer.

Nodig:

  • een plastic grote tas voor alles wat weg kan
  • een krat voor als ik iets kan doneren aan de kringloop
  • emmertje sop en schoonmaakdoek + spons
  • trekker voor de spiegel en de muren
  • schrobber voor de vloer en een dweil
  • nieuwe aankleedspulletjes en dan doel ik vooral op hangplanten (!)

Stappenplan

  • alle losse producten uit de badkamer, sorteren op de grote eettafel (10 minuten)
  • Swynual methode, ik heb die zelf bedacht als ezelsbruggetje haha. Maar het werkt wel! Save What You Need Use And Love. Dus, alleen bewaren wat je nodig hebt, gebruikt en waar je blij van wordt. Het is een engelse vertaling geworden omdat ik in het Nederlands geen woord van de zin kan maken. BWJNGB Dus… (10 minuten)
  • De producten die ik houd neem ik af met een doekje zodat het weer fris en fruitig is, ik zet ze op categorie neer. Dus haarproducten bij haarproducten, die je ook weer kan onderverdelen in styling en verzorging. Lichaamsproducten bij Lichaamsproducten, wat je weer kan onderverdelen in wassen of verzorgen. Gezichtsartikelen bij gezichtsartikelen, ook dat is weer onder te verdelen in make-up of verzorging en ga zo maar door. Je zal vanalles tegenkomen. (5 minuten)
  • De producten die wegkunnen gooi ik in de grote plastic tas zodat het naar de ondergrondse container kan in de juiste bak (zit in de tijd van sorteren)
  • De kringloop opties zet ik in de krat die straks richting de berging kan. Ik dwaal af als ik zeg dat het niet slim is om die dingen dan weer ergens anders te zetten, maar ik kom vandaag niet bij de kringloop en bovendien kan het nooit zoveel zijn wat ik uit de badkamer trek en opnieuw gebruikt kan worden. Stiekem denk ik zelfs dat de krat leeg gaat blijven, maar jij hebt misschien wel electronica of spiegels die je kan doneren 😉 (zit in de tijd van sorteren)
  • Daarna maak ik de lege badkamer schoon, schrob & dweil de stenen vloer, was het douchegordijn en de badmat, neem de lege oppervlaktes af met natte doeken en droog het met de droge doek. Haal het doucheputje leeg, spuit het in met chloor of azijn, wat je wil gebruiken. Zorg dat de voegen netjes schoon zijn, het kitwerk schoon en droog is, spiegels afnemen, planken, in en bovenop de kastjes.. Alles mag je aanraken en weer lekker schoon maken. Neem afscheid van wat kapot is gegaan door water, niet over nadenken gewoon doen! Waterschade kan je niet repareren. Ik zeg dit omdat ik dus afscheid ga nemen van een hele handige kast die nu schommelt door de waterschade. Ik ga ‘m missen! (15 min)
  • Bepaal vervolgens de nieuwe plek voor de artikelen. Nu komt het vaak op zo’n punt waarop je denkt, ik zou wel een nieuwe kast willen. Of, zo’n spiegel met zo’n plank erachter zou handig zijn… Je kent het vast. Dat je het nu niet hebt wil niet zeggen dat je dat niet kan krijgen natuurlijk. Noteer het in je mamaboekje, of zet het in je agenda. Daar gaan we later mee aan de slag. Maar kijk ook eens rond in je huis, misschien heb je nog ergens een fijne plank liggen die je kan ophangen. Of, misschien is er zelfs een kast in huis die je eigenlijk helemaal niet gebruikt zoals het zou moeten. Zet ‘m in! (10 minuten) Denk na over wat je als eerste nodig hebt in de badkamer of als laatste op de dag. Zo is het handig de tandenborstels bij elkaar te hebben en binnen handbereik, maar ook de bodycreme voor na het douchen. Misschien heb je ook al nagedacht over een föhn steuntje zodat je die meteen kan pakken en je haren kan drogen, een fijne plek voor al je nagellakjes en nagellakremover (buiten bereik van de kinderen)
  • Als je dan alles hebt teruggezet en een fijne nieuwe plek hebt gegeven, ga je door met het aankleden van je badkamer. Je kan kijken naar voorbeelden als pinterest maar zeg nou zelf, jouw eigen inbreng en ideeën zijn toch veel beter? TIPS ; Planten geven rust in de badkamer, en staan echt heel erg leuk. De badmat kan je vervangen door een nieuw expemplaar van HEMA, zijn vaak in korting of je gebruikt je HEMA pas punten voor een kortingsvoucher. De handdoeken kan je snel opbouwen maar ook met aandacht, waardoor het enorm netjes staat in de badkamer. Er zijn ook moeders die ze opgerold in een mand zetten, ook een leuk idee. Daarnaast kan je je make-up uitstallen maar veel fijner is een beautycase die helemaal van jezelf is, die je kan vullen met je spulletjes en iedere ochtend pakt zodat je alles bij elkaar hebt. (volgt als alles klaar is)

Kortom er is genoeg te doen! Maar hoeveel tijd gaat me dit nou uiteindelijk kosten?

Ik heb de tijd achter elk punt gezet, en ik kom dan op 50 minuten. Het zou me vandaag dus moeten lukken en dan heb ik nog tijd over om puntjes op de i te zetten. Wil je de tijd goed aanhouden? Zet dan een eierwekker. Het lijkt alsof dit heel veel stress gaat geven, maar dat is juist niet zo. Je zal merken dat het fijn is omdat je de tijd nu niet gaat vergeten. Je bent dan ook echt klaar met je doel van vandaag, je hebt je doel bereikt!

Dat is wat ik vandaag ga doen dus. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Lekker opruimen die badkamer of je keuken, de plek waar je eigenlijk zou willen beginnen. Maak een plan, zet een timer en ga ervoor. In een uurtje tijd kan je al bergen verzetten.

Tot morgen!