Hoi School! #6

En zo begon de dag dat in heel Nederland alles op kinderroutine gebied, weer normaal was…. In het Noorden van het land beginnen vandaag de scholen ook weer.

Hoe is het met je lieve mama?

Als je dit leest zit je kind vast op school. Zo niet, dan heb je nog zo’n kleintje onder de schoolleeftijdgrens, is de kleine ziek of heb je een huispuber die -net als de mijne- de eerste (paar) uur vrij is.

Wat ga jij vandaag doen? Werken of heb je een vrije dag die je gaat opvullen met huishoudelijke klusjes? Er zijn maar heel weinig moeders in Nederland en België (en ver daarbuiten) te vinden die lekker de hele dag gaan shoppen vandaag. Of, beter nog, een dagje SPA geboekt hebben voor zichzelf met de beste vriendinnen. Hoe komt het toch dat wij ons dag in dag uit zo hard inzetten voor al die rust en structuur voor ons gezin? Nouja, simpel: anders gebeurt het niet. Neem maar eens een dagje rust en zie aan het einde van de dag het resultaat. Met rust bedoel ik alles laten liggen behalve het verzorgen van je kinderen… Chaos!

En wat doet dat dan met jou?

Als het een enorme rommel om je heen is, word je onrustig. Al beweer je nog zo goed tegen rommel te kunnen, iedereen wordt onrustig in een rommelige omgeving. Dat kan ook zo zijn op je werk, maar dus ook in je huiskamer, in je slaapkamer, badkamer …. noem maar op. Je kan dit zelf uittesten door lekker te gaan zitten zonder ook maar iets te doen, midden in een rommelig geheel. Hoe voel jij je dan? En als je vervolgens alles opruimt en dan gaat zitten, wat doet dat met je?

Er in huis altijd wat te doen. Als de kinderen op school zijn en ik hoef een dag niet te werken, zie ik mijn kans schoon om wat aan mijn onrustige gevoel te doen. Dan heb ik bergen vol plannen. Tegelijkertijd wil ik dan ook mijn uitgroei & high-lights bijwerken, planten kopen, naar de bieb gaan om vervolgens het balkon op te duiken met een goed boek en… een uurtje sporten.

Maarja, zo werkt het niet op vrije dagen als moeder. Ik kan niet alles doen wat ik wil onder schooltijd, in mijn eentje en ook nog eens op mijn gemakje. Ik kan niet én het huis opruimen én alles waar ik behoefte aan heb in die paar uurtjes (het zijn er 6,5 ongeveer) allemaal van mijn wensenlijstje afvinken. Want als je dan eindelijk die tijd hebt om aan jezelf te besteden, vliegt het voorbij door al die dingen die je voor anderen lijkt te doen. Zoals de was, strijken, de kasten opruimen, de grond leegmaken, stofzuigen, dweilen, de afwas, de badkamer, de wc, de kinderkamers en je eigen kamer. OH en vergeet niet de hond uit te laten en snel boodschappen te doen, anders hebben jullie vanavond niets te eten! Het moet allemaal gebeuren en het liefst zonder kinderen om je heen.

Daarom heb ik vandaag deze tip voor je: maak een schema.

Ik begin altijd opnieuw na de zomervakantie. Opnieuw aan gestelde doelen, dingen die ik dit jaar wil bereiken. Opnieuw met werken aan mijn toekomst. Opnieuw in huis maar ook opnieuw met structuur aanbrengen. Daarom neem ik je de komende dagen mee in alles wat ik regel voor mezelf, maar ook voor anderen. Vandaag maken we dus een schema voor het huishouden.

Heel vaak verdwijnen wij moeders zodra de kinderen naar school gaan, in het schoonmaken. Voor je het weet ben je een uur met de keuken bezig, iets waar je hooguit een kwartier mee bezig wilde zijn.

En dat is lastig, want je wil elke dag een aantal dingen gedaan hebben. Denk aan de wc, de badkamer droog en de keuken netjes. Ik zelf moet ook elke dag even stofzuigen want we hebben ons Roosje die nogal wat haren kan verliezen op een dag. We hebben de regel: Schoenen uit als je thuiskomt. Heerlijk, zo hoef ik niet elke dag te dweilen, alleen even die haren weg te zuigen. Dagelijks moet er ook vanalles worden opgeruimd, de tafel moet leeg blijven, en schoon. Na het avondeten wil ik graag dat de afwas en de gootsteen zuiver is. Eigenlijk is dat het wel voor iedere dag.

Wat ik elke week gedaan wil hebben is de was wegwerken, het speelgoed uitzoeken en weer compleet maken, de hokken van de dieren verschonen, de kamers van de meiden grondig opruimen, de vette vingervlekken van de deuren poetsen, de bedden verschonen en ga zo maar door.

Ik weet zeker dat jij op deze manier ook een lijst kan maken met dingen die je elke dag wil doen en een lijst met dingen die elke week moeten gebeuren. Je kan er ook een tussenstap bijzetten en dat is dan: Om de dag.

Als je dat gedaan hebt open je Excel en maak je er een schema per ruimte in huis van. Noteer alles wat je in die ruimte moet doen en zet er een hokje voor (onder aan deze blog een voorbeeld). Je kan zo het hele huis indelen. Als je het op deze manier doet, gaat dat jo uiteindelijk tijd besparen, mits je iedere dag even de lijst erbij pakt. Het enige wat je moet doen is elke dag het eerste kolom volgen en afvinken, de tweede kolom plan je in op dagen dat je er tijd voor hebt en de derde plan je een keer per maand in. Je kan het ook verdelen onder je gezinsleden.

Je kan de lijst digitaal bewaren, maar je kan er ook voor kiezen een aantal lijsten uit te printen. Op die manier heb je het op papier en kan je afvinken wat je gedaan hebt. Er bestaan ook apps, daarin kan je de schoonmaak als to do noteren, is het klaar vink je het af en verdwijnt het van je lijst.

Als je het op deze manier oppakt is de kans groot dat je ineens veel meer tijd krijgt voor jezelf! Oei, ik hoop dat je dat aankan 😉

Succes met het maken van de lijst en morgen ben ik weer!

VOORBEELD:

KEUKEN DAGELIJKS1/2 x per weekper maand
afwas wegafzuigkapvriezer leeg
aanrechtblad leegbovenkastjeskoelkast alle plankjes
gootsteen schoondeurtjes afnemenMagnetron
inductieplaat schoonraam zuivermakenOven
koffie DG opvangbakjeDG spoelen
vloer stofzuigendweilen
Oppervlaktes leegstof afnemen
koelkast uitzoeken
Voorbeeld schoonmaakschema (onvolledig) mamalistisch.nl